FANDOM

Anatomia piersi

Breast anatomy normal scheme

1. ściana klatki piersiowej

2. mięśnie piersiowe

3. płat ciała sutka

4. brodawka sutkowa

5. otoczka brodawki sutkowej

6. przewód mleczny

7. tkanka tłuszczowa

8. skóra

Rozwój piersi:

  • 12-16 r.ż. Tkanka tłuszczowa gromadzi się wokół piersi, gruczoły piersiowe rozrastają się, otoczki sutkowe uwypuklają się.
  • 17-20 r.ż. Otoczki sutkowe spłaszczają się, a brodawki uwypuklają, następuje dalszy wzrost piersi aż do momentu osiągnięcia pełnej dojrzałości płciowej.
  • 21-40 r.ż. W czasie ciąży dochodzi do rozbudowania gruczołu sutkowego, ściemnienia brodawek i otoczki. po okresie ciąży i karmienia może dojść do utraty jędrności piersi.
  • 41-55 r.ż. W okresie okołomenopauzalnym dochodzi do zwiększenia masy ciała, przez co piersi mogą się powiększyć.
  • od 56 r.ż. Piersi tracą jędrność, brodawki i otoczki rozjaśniają się, następuje zanik tkanki tłuszczowej i gruczołów sutkowych.

Cechy skóry w okolicy biustu - klientka w wieku młodym:

  1. Skórę w tej okolicy traktujemy jak skórę suchą/wrażliwą.
  2. Cechy: skłonna do przesuszenia, matowa, mała ilość gruczołów łojowych, jasna, gładka, delikatna, wrażliwa, piersi jędrne -skóra prawidłowo napięta.
  3. Skóra potrzebuje zabiegów nawilżających, odżywczych, regeneracyjnych.

Cechy skóry w okolicy biustu - klientka po ciąży lub w wieku dojrzałym:

  1. Skórę w tej okolicy traktujemy jak skórę dojrzałą/zwiotczałą/z utratą jędrności.
  2. Cechy skóry: cienka, matowa, delikatna, wiotka, mało jędrna, widoczne zmarszczki, piersi opadające.
  3. Skóra potrzebuje zabiegów liftingujących, ujędrniających, stymulujących, regeneracyjno-odżywczych.

LINKI ZEWNĘTRZNE:

  1. Anatomia i fizjologia piersi: http://onko-med.pl/nowotwory-piersi/atomia-i-fizjologia/